Sunday, November 20, 2011

Kerja Tanpa Cabaran: Macam Minum Tanpa Cawan...

Assalamualaikum
Sabtuday
19-11-2011


Hari ini memang hari bekerja. Sekerat hari. Tapi sebenarnya tidak banyak makna, di mata kasar seorang Kerani Karat.

Aku dah pernah tulis, tentang ura-ura hendak memindahkan sebahagian department ke cawangan lain di lokasi berhampiran. Kemudian kisah perpindahan tu tersenyap 2,3 bulan tanpa perkembangan. Dan aku rasa, ok juga tak jadi pindahkan orang tuh.

Jumaat lalu, meeting sekali lagi. Dan kali ini memang betul, aku terlibat dalam rancangan untuk memindahkan sebahagian staf ke lokasi lain. Dalam mesyuarat terbaru itu, banyak perkara yang diperbincangkan termasuk usaha pihak atasan untuk segera memindahkan kami selewat-lewatnya hujung November atau hari pertama Disember.

Aku mengambil kesempatan untuk mencadangkan Sabtuday di‘off’kan ketika pihak management sibuk bercakap tentang jimat itu ini, nak cut cost, margin profit, sales... bla bla bla... bleh blah!

Tapi usaha dan cadangan aku adalah gagal. Dan kegagalan itu adalah ulangan dan sambungan dari cadangan staf lama yang terdahulu. Usaha yang pernah. Dan pernah gagal. Kali ini gagal lagi.

Saranan aku, offkan Sabtuday, dan 5 hari lain ditambahkan working hours, hmmm.. mungkin sehingga 5.30? Aku dah pernah buat usulan begitu di tempat lama. Berjaya. Kerana ada rasionalnya. Nak jimat, kan? Win-Win situation....!

I do not know, cemana la Bos aku yang sorang (bertiga sebenarnya) tidak melihat maksud aku. Okeh. Takpa.

Top Gun Nomot Satu kata, selepas berada di branch nanti, terpulang kami menentukan budaya kerja. “I just want to see what you can help her (merujuk Bos wanita itu).”

Adakah kami benar-benar dapat menentukan corak kami sendiri tanpa dikawal oleh pihak ibu pejabat? We’ll see.

Aku tidak lah berapa yakin. Kerana aku sendiri tidaklah begitu teruja untuk pindah. Soal lokasi sebenarnya jatuh nomot 2, yang penting adalah budaya kerja...

Aku sudah biasa kerja dengan workflow yang tersusun, skop kerja lebih luas... dan penuh tekanan.

Jujur, di sini tekanan hampir tiada, kalu ada pun cuma sekitar 10–20%. Dan tanpa tekanan, skill tidak tercabar sama sekali. Dan aku rasa tak puas! Kerana bekerja dalam zon yang terlalu selesa adalah tidak selamat sebenarnya. Yang lebih penting, rasa macam ZOMBI...!


Ada orang kehendak tinggi macam “mountain” tapi usaha macam buih gas, bila kena angin, buih hilang, gas tak rasa...


Buat masa ini, tak leh fikir apa-apa. Sehingga semalam bercakap dengan seorang kawan pun aku boleh tersilap menyebut nama tempat baru. Tidak tahu samada hendak meneruskan atau mencari sesuatu yang baru, memulakan semula... Malas nak fikir dulu.

Bila dapat meluahkan pada seorang “buddy” yang sangat memahami cara kerja aku, rasa legaaa sangat!

Buat masa ini, ikut aliran yang ada, sambil cuba memperbaiki (improve) apa yang terdaya tanpa perlu mengenepikan pendapat atau kehendak mutlak seorang majikan.

Seorang aku, tidak akan puas bekerja tanpa cabaran. Seorang aku tidak mudah mengalah pada sesuatu cabaran tetapi dalam masa yang sama sangat cuba menjaga kepentingan orang lain agar tidak tercabar. Kesannya tidak kita duga. Ada orang tidak pandai mengawal keadaan sehingga mengheret kita ke dalam kemelut kerjaya yang tidak professional.

Tidak faham?

Tidak mengapa. Yang penting, aku merasa sangat lega.




~...setiap kali ada rencana yang dirancang penuh teliti, HISYAM tahu hanya SERI BULAN yang paling dipercayainya, lalu apabila ada komplot cuba mensabotaj acara Malam Aneka Ragam di sekolah atap rembia, HISYAM mengeluh panik sedang SERI BULAN yang berpeluh cantik...~










14 comments:

  1. bekerja untuk mencari kepuasan diri, kan. sebahagian besar masa kita di pejabat, berurusan dengan rakan pejabat dan sudah pasti persekitaran yang membina semangat seronok bekerja itu penting.

    semoga Allah mudahlan azie.

    ReplyDelete
  2. niat sblm belerja tu penting.kite kerja utk apa? gaji ke..keredaannya?

    ReplyDelete
  3. kerja tanpa tekanan adalah membosankan. saya jenis tak boleh kerja terlalu relaxed. nanti lemau.

    pasal sistem kerja, saya pun tgh dalam proses nak propose supaya dihapuskan kerja hari sabtu. sebab bagi saya kerja hari sabtu adalah non productive sebab mood pekerja terganggu dek aktiviti lain yg lebih patut dibuat.

    tak tau la dia nak terima ke tak~

    ReplyDelete
  4. kerja tanpa cabaran, bukanlah kerja namanya... hehee

    ReplyDelete
  5. Selamat bekerja di lokasi baru. Mana tahu, keadaan lebih mencabar. Atau kita sendiri bisik-bisik...perlahan-lahan... cabar bos yang sama dipindahkan supaya mencabar.

    ReplyDelete
  6. salam.........terima kasihlah kerana sudi jenguk jenguk kat blog saya, taklah rasa sunyi takde kawan

    ReplyDelete
  7. SALAM,
    MEMAHAMI ..... DALAM KEHIDUPAN NI (TERMASUK ALAM KERJA), PERLUKAN PENYESUAIAN! KITA BERIKAN YANG TERBAIK DALAM SITUASI YANG ADA.

    ReplyDelete
  8. penah mengalami perkara yg sama.... at last kena terima hakikat n look for greener pasture yg kita suker... penuh cabaran! barulah minum macam ada cawan kan?

    ReplyDelete
  9. CIKGU NORMAH:
    Terimakasih atas semangat itu. Saya tidak pernah merasa kekok dgn persekitaran, cuma mungkin kehendak saya terikut-ikut cara kerja yang dulu.



    KHAIRIN:
    soal redha dah lama ikhlas. Cuma budaya kerja sering membuatkan kepuasan diri tidak semaksimum yang dikehendaki.

    ReplyDelete
  10. GADISBUNGA:
    Sokong pada ayat non productive tu. Dalam kepala dok ingat nak buat benda lain di hari Sabtu. Semoga usul diterima.



    FATIN MRAZ:
    Betul tu. Kerja juga, ikhlas juga tapi skill tak puas.

    ReplyDelete
  11. BANG TEMUK:
    Betul lah. Kawan saya pun mencabar saya untuk terus ikut ke lokasi baru tapi membuktikan bahawa saya adalah orang yang boleh membantu menaikkan syarikat.




    PANGLIMA MUDA:
    Saya masuk bila saya sempat Bang. Kadang2 missed juga. Saya membaca untuk kebaikan bersama. Ada perkongsian Abang yang sangat best...

    ReplyDelete
  12. LF:
    Ada kala penyesuaian itu sangat cemerlang. Tapi budaya kerja yang membuatkan kita tersekat-sekat.



    KAK ROSE:
    Minum dengan cawan memang nikmat. Tapi kena juga bergerak ambil cawan, tuang dan bertanggunggjawab basuh semula cawan dan simpan.

    Bukan beli terus sedut ikut straw atau ada orang tolong suap!

    ReplyDelete
  13. keje takde thrill bosanla...adap benda yang sama..problem semua bos tolong settle. dah rasa mcm gomen pulak. akekekek

    ReplyDelete
  14. ERI-CHAN:
    Sebab tu la kena cari aktiviti luar yang lain. Supaya tak terasa sangat keja tu menguasai fikiran.

    ReplyDelete

Salam.
Terimakasih sudi mengomen...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails